Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 0,2,2 

Σκοπός - Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Σκοπός του μαθήματος είναι να καλλιεργήσουν οι καταρτιζόμενοι/ες τις δεξιότητες τους στους τομείς της αισθητικής αγωγής ώστε με την ολοκλήρωση του μαθήματος να είναι σε θέση να αξιοποιούν δημιουργικά τις ιδιότητες και δυνατότητες διαφόρων υλικών καθώς και τις τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη ικανοτήτων έκφρασης και δημιουργίας του παιδιού καθώς και της αισθητικής του καλλιέργειας. Είναι μάθημα εξειδίκευσης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι αποκτούν και εφαρμόζουν τις ειδικές επαγγελματικές γνώσεις -ικανότητες- δεξιότητες για την ειδικότητά τους. 

Περιεχόμενο του μαθήματος 

1. Φθινόπωρο 

  • Αναμνήσεις από τις διακοπές 
  • Το σπίτι και η οικογένειά μου 
  • Ο άνθρωπος και τα επαγγέλματα 

2. Χειμώνας 

  • Αλλάζει η φύση 
  • Χριστούγεννα – Πρωτοχρονιά 
  • Αποκριές – Τα παιδιά όλου του κόσμου 

3. Άνοιξη 

  • Ο άνθρωπος, το σώμα του, τα ρούχα του κτλ 
  • Πάσχα 
  • Φρούτα – Λαχανικά (όλης της χρονιάς) 

4. Καλοκαίρι 

  • Ο άνθρωπος και το περιβάλλον (μεταφορά, επικοινωνία, χωριό πόλη) 
  • Παιδαγωγικά παιχνίδια (τόμπολες, παζλ κτλ) 
  • Γιορτές στο Βρεφονηπιακό Σταθμό 

 5. Οργάνωση αποχαιρετιστήριας γιορτής

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ,Ε,Σ): 0,4,4 

Σκοπός –Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Σκοπός του συγκεκριμένου μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι καταρτιζόμενοι/ες με τις βασικές αρχές της φροντίδας των βρεφών και των νηπίων και να αποκτήσουν τις ικανότητες και τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες, προκειμένου να ανταποκριθούν στην κάλυψη των αναγκών φροντίδας και αγωγής στην καθημερινότητα των βρεφών και των νηπίων. Είναι μάθημα εξειδίκευσης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι/ες αποκτούν και εφαρμόζουν τις ειδικές επαγγελματικές γνώσεις -ικανότητες- δεξιότητες για την ειδικότητά τους. 

Περιεχόμενο του μαθήματος 

- Οι καταρτιζόμενοι/ες συμμετέχουν στην ημερήσια φροντίδα των βρεφών και των νηπίων. 

- Συμμετέχουν σε δραστηριότητες ημερήσιας φροντίδας και υποστηρίζουν τα βρέφη και τα νήπια στις «ασκήσεις πρακτικού βίου». - Σχεδιάζουν και εφαρμόζουν απλές δραστηριότητες. 

- Οργανώνουν δραστηριότητες σε σχέση με τα υπόλοιπα μαθήματα του εξαμήνου (υλοποίηση δραστηριοτήτων, κατασκευές, παραμύθι, μάθηση μέσα από τις αισθήσεις κ.λπ.). 

Προτεινόμενοι τρόποι αξιολόγησης: 

- Αξιολόγηση της παρουσίας 

– συμμετοχής του/της καταρτιζόμενου/ης στον Βρεφονηπιακό Σταθμό. 

-Αξιολόγηση του Ατομικού Φακέλου Εργασιών (portfolio) καταρτιζόμενου/ης (ο φάκελος εργασιών περιέχει υλικό με εκπαιδευτικές δραστηριότητες που έχει δημιουργήσει και υλοποιήσει ο ίδιος ο καταρτιζόμενος/η κατά τη διάρκεια της Πρακτικής Άσκησης. 

Το υλικό οργανώνεται κατά χρονολογική σειρά και θεματική ενότητα) και παραδίδεται στο τέλος του εξαμήνου στον/στην εκπαιδευτή/τρια.

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 2,0,2 

 Σκοπός - Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Το συγκεκριμένο μάθημα έχει σκοπό να γνωρίσουν οι καταρτιζόμενοι/ες τα είδη της παιδικής λογοτεχνίας, τις ερμηνείες, το συμβολισμό τους και τα στοιχεία του καλού λογοτεχνικού παιδικού βιβλίου. Ακόμη, να μπορούν να χρησιμοποιήσουν το παιδικό λογοτέχνημα για παιδαγωγικούς σκοπούς, να εξοικειωθούν με την αφήγηση, τη δραματοποίηση της ιστορίας του μύθου, να γνωρίσουν τον πλούτο της ελληνικής λαογραφίας που αναφέρεται στο παιδί και να τον μεταδώσουν στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Είναι μάθημα εξειδίκευσης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι/ες αποκτούν και εφαρμόζουν τις ειδικές επαγγελματικές γνώσεις -ικανότητες- δεξιότητες για την ειδικότητά τους. 

 Περιεχόμενο του μαθήματος 

1. ΤΟ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ (για παιδιά προσχολικής ηλικίας) - Η σημασία του - Η διαφοροποίησή του ανάλογα με την ηλικία του παιδιού - Κριτήρια επιλογής του εικονογραφημένου βιβλίου 

2. H ΠΑΙΔΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ - Η σημασία της - Ιστορική ανασκόπηση - Γενικά χαρακτηριστικά 

3. ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ - Η προέλευση και η διάδοσή του - Παιδαγωγική σημασία και χαρακτηριστικά - Περιεχόμενο, μορφή και δομή - Είδη παραμυθιού - Διάφορες ερμηνείες - Διήγηση και παρουσίαση - Η "ώρα" του παραμυθιού

4. ΟΙ ΜΥΘΟΙ - Προέλευση και προσπάθειες ερμηνείας των μύθων - Αναγκαιότητα των μύθων στην παιδική ηλικία - Κατάταξη των μύθων - Οι σημαντικότεροι μυθοποιοί 

5. ΟΙ ΠΑΡΑΜΥΘΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΟΥΛΕΣ - Ορισμός - Σημασία - Εκμάθηση της χρήσης των εικονογραφημένων εγκυκλοπαιδειών από τα ίδια τα παιδιά 

6. ΒΙΒΛΙΑ ΓΝΩΣΕΩΝ (εγκυκλοπαίδειες) - Ορισμός - Σημασία 

7. ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟ-ΘΕΑΤΡΟ ΣΚΙΩΝ - Σημασία - Ιστορική ανασκόπηση - Βιβλιογραφία - Διασκευή παραμυθιού ή ιστορίας σε κουκλοθέατρο 

8. ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΑ ΕΝΤΥΠΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΥΣ (κόμικς) - Γενικά χαρακτηριστικά - Είδη - Αξιολόγηση των εντύπων 

9. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΣΤΟΝ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΟ ΣΤΑΘΜΟ 

10.ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΜΑΣ 

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 2,0,2 

 Σκοπός - Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Σκοπός του συγκεκριμένου μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι καταρτιζόμενοι/ες τις βασικές αρχές της βρεφοκομίας. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι καταρτιζόμενοι/ες θα κατανοούν τα στάδια σωματικής και ψυχικής ανάπτυξης του βρέφους, τα χαρακτηριστικά αγωγής και εκπαίδευσης της βρεφικής ηλικίας και θα γνωρίζουν το περιεχόμενο αγωγής και εκπαίδευσης στη διάρκεια των πρώτων τριών χρόνων ζωής του παιδιού. Είναι μάθημα βασικής κατάρτισης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι/ες αποκτούν τις βασικές γνώσεις - ικανότητες - δεξιότητες για την ειδικότητά τους.

 Περιεχόμενο του μαθήματος 

1. Γενικά χαρακτηριστικά αγωγής και εκπαίδευσης της βρεφικής ηλικίας - Ο ρόλος της επικοινωνίας με τον ενήλικα - Σημασία της ατομικής φροντίδας και απασχόλησης 

2. Προγεννητική περίοδος 

3. Περιεχόμενο αγωγής και εκπαίδευσης του 1ου χρόνου της ζωής του παιδιού - Χωρισμός ανά περιόδους: 0-3 μηνών, 3-4/5-6μηνών, 5-6/9-10 μηνών, 9-10/12 μηνών - Περίοδος 0-3 μηνών - Η κρίση της γέννησης (προσαρμογή του βρέφους στο καινούριο περιβάλλον, σύστημα μη εξαρτημένων αντανακλαστικών) - Χαρακτηριστικά της ανάπτυξης της συγκεκριμένης περιόδου - Ανάπτυξη των αισθήσεων - Ανάπτυξη της επικοινωνίας με τον ενήλικα – Σύμπλεγμα αναζωογόνησης - Περίοδος 3-4/5-6 μηνών - Χαρακτηριστικά σωματικής και ψυχικής ανάπτυξης - Ανάπτυξη των αισθήσεων - Ανάπτυξη των κινήσεων και η σημασία της σε σχέση με την ανάπτυξη του προσανατολισμού του βρέφους στο γύρω περιβάλλον - Ανάπτυξη ενέργειας με τα αντικείμενα - Ανάπτυξη της επικοινωνίας με τον ενήλικα - Περίοδος 5-6/9-10 μηνών - Χαρακτηριστικά σωματικής και ψυχικής ανάπτυξης - Αισθητηριακή αγωγή και ανάπτυξη της ενέργειας με το αντικείμενο - Ανάπτυξη του λόγου/ παθητικός λόγος – ενεργός λόγος - Αυτογνωσία και ανάπτυξη του προσανατολισμού στο περιβάλλον - Ανάπτυξη της επικοινωνίας με τον ενήλικα (στοιχεία παιχνιδιού) - Στοιχεία Ηθικής και Αισθητικής αγωγής 

4. Περιεχόμενο αγωγής και εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια του 2ου χρόνου της ζωής του παιδιού - Χωρισμός περιόδου: 1-1,5 έτους, 1,5 έτους – 2 ετών - Χαρακτηριστικά ανάπτυξης - Αισθητηριακή αγωγή και ανάπτυξη του λόγου - Αισθητηριακή αγωγή και ανάπτυξη της ενέργειας με τα αντικείμενα - Σωματική αγωγή - Παιχνίδι - Ηθική αγωγή/κοινωνικοποίηση - Αισθητική αγωγή και ανάπτυξη της ενέργειας με τα αντικείμενα

5. Περιεχόμενο αγωγής και εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια του 3ου χρόνου της ζωής του παιδιού - Χαρακτηριστικά ανάπτυξης - Κρίση της αυτοτέλειας - Σωματική αγωγή - Αισθητηριακή αγωγή και ανάπτυξη του λόγου - Αισθητηριακή αγωγή και ανάπτυξη της ενέργειας με τα αντικείμενα - Γνωριμία με το φυσικό περιβάλλον - Ηθική αγωγή/κοινωνικοποίηση - Αισθητική αγωγή/γνωριμία με τις εικαστικές τέχνες - Στοιχεία ζωγραφικής (σχέδιο γραμμών – χρώματα) - Γνωριμία με τις ιδιότητες του “playdough”, της πλαστελίνης, του πηλού, συνταγή του “playdough”

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 1,1,2 

 Σκοπός - Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Το συγκεκριμένο μάθημα έχει σκοπό να καταστήσει ικανούς/ες τους/τις καταρτιζόμενους/ες να αποκτήσουν την ικανότητα «μελωδικής ανάγνωσης» από βιβλία με τραγούδια και μελωδίες και να αποκτήσουν ένα αρχικό ρεπερτόριο ικανοποιητικό για την καλλιέργεια της μουσικής ικανότητας των παιδιών. Επίσης, να χρησιμοποιούν το σώμα τους ως μέσο έκφρασης και να καλλιεργούν στα παιδιά τη μουσικότητα και το ρυθμό με απλά αυτοσχέδια όργανα και τραγούδια. Είναι μάθημα εξειδίκευσης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι/ες αποκτούν και εφαρμόζουν τις ειδικές επαγγελματικές γνώσεις -ικανότητεςδεξιότητες για την ειδικότητά τους. 

 Περιεχόμενο του μαθήματος 

1. Σκοπός: η κατανόηση του ρυθμού - Γνωριμία με κλασικούς συνθέτες - Μίμηση/δραματοποίηση 

2. Ύλη: μουσικά παραμύθια - Πέτρος και λύκος του Προκόφιεφ - Η λίμνη των Κύκνων του Τσαϊκόφσκι - Καρυοθραύστης του Τσαϊκόφσκι - Καρναβάλι των ζώων του Σεν Σαν - 4 εποχές του Βιβάλντι - Ο χορός των σπαθιών του Χατσατουριάν - Η ζωή του Σοπέν - Η ζωή του Μότσαρτ 

3. Σύστημα κωφαλάλων (μόνο οι νότες) 

4. Ζωγραφίζω μουσική 

5. Κατασκευάζω μουσικά όργανα χρησιμοποιώντας άχρηστο υλικό 

6. Ο ρόλος της κίνησης σε ένα τραγούδι 

7. Τραγούδια/παραμύθια με κίνηση

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 2,0,2 

Σκοπός - Μαθησιακά 

Αποτελέσματα Σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι καταρτιζόμενοι/ες με την έννοια και τους στόχους της προσχολικής αγωγής. Ειδικότερα, θα γνωρίσουν το έργο της προσχολικής αγωγής και θα κατανοήσουν τους τρόπους και τα μέσα εφαρμογής των θεωρητικών κατευθύνσεων στην πράξη μέσα στον Βρεφονηπιακό Σταθμό. Είναι μάθημα βασικής κατάρτισης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι/ες αποκτούν τις βασικές γνώσεις - ικανότητες - δεξιότητες για την ειδικότητά τους. 

 Περιεχόμενο του μαθήματος 

1. Μεθοδολογία – έννοια και έργο - Ορισμοί της «διδασκαλίας» και της «μάθησης» στο νηπιαγωγείο - Η ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος σαν κίνητρο μάθησης 

2. Στόχοι της προσχολικής αγωγής - Κοινωνικοποίηση - Συναισθηματική και ψυχοκινητική ωρίμανση - Αυτονομία - Νοητική και λεκτική εξέλιξη - Αισθητική καλλιέργεια και φαντασία 

3. Η άσκηση στις καθημερινές δραστηριότητες, έργο του παιδαγωγού - Η άσκηση στην τουαλέτα και στο ντύσιμο - Η διαδικασία του φαγητού - Η αγωγή στην τάξη - Η φροντίδα για το περιβάλλον

4. Το πρόγραμμα στον Βρεφονηπιακό Σταθμό - Προγραμματισμός εργασίας ανάλογα με τις ανάγκες της τάξης (ηλικία, ωράριο, διαθέσιμους χώρους) - Μια τυπική ημέρα στον Βρεφονηπιακό Σταθμό - Η πρώτη ημέρα στον Βρεφονηπιακό Σταθμό - Η συνεργασία με τους γονείς, η ενημέρωσή τους 

5. Παιδαγωγικές γωνιές (Είδη, σκοπός, υλικά) 

6. Το παιδαγωγικό υλικό (Ρόλος, ιδιότητες, σημασία, είδη, οπτικοακουστικά μέσα) 7. Παρατήρηση (Μέθοδοι, είδη, τεχνική)

7. Παρατήρηση (Μέθοδοι, είδη, τεχνική)  - Η σημασία της αγωγής με την μέθοδο της παρατήρησης μέσα στον Βρεφονηπιακό Σταθμό 

8. Γλωσσική αγωγή - Σημασία - Ελεύθερες ανακοινώσεις - Συστηματική άσκηση 

9. Αισθητηριακή αγωγή (Αγωγή και ανάπτυξη της αντιληπτικής ικανότητας του νηπίου) 

10. Παιδική λογοτεχνία 

11. Κουκλοθέατρο 

12. Σχέδιο και ελεύθερη ζωγραφική 

13. Χειροτεχνία και πλαστική 

114. Μουσική – ρυθμική 

15. Το παιχνίδι

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 2,0,2 

 Σκοπός - Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι καταρτιζόμενοι/ες θα γνωρίζουν το αντικείμενο της Εξελικτικής Ψυχολογίας και θα κατανοούν τα κύρια στάδια ανάπτυξης του παιδιού και την παιδαγωγική αντιμετώπιση της εξελικτικής διαδικασίας. Eίναι μάθημα βασικής κατάρτισης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι/ες αποκτούν τις βασικές γνώσεις - ικανότητες - δεξιότητες για την ειδικότητά τους.

Περιεχόμενο του μαθήματος 

1. Γνωστική ανάπτυξη κατά τη νηπιακή ηλικία - Νοητική ανάπτυξη του νηπίου: η περίοδος της προσυλλογιστικής σκέψης - Τα χαρακτηριστικά της σκέψης του νηπίου - Διαισθητική σκέψη: μια μεταβατική περίοδος - Σχηματισμός εννοιών - Ατομικές διαφορές ως προς τις έννοιες - Οριζόντια και κάθετη οργάνωση των εννοιών - Κατηγοριοποίηση - Διαστάσεις κατηγοριοποίησης - Η γλώσσα ως διάμεσος στο σχηματισμό των εννοιών - Γλωσσική ανάπτυξη κατά τη νηπιακή ηλικία - Εγωκεντρικός λόγος – κοινωνικοποιημένος λόγος - Γλώσσα και νόηση – γλωσσικός έλεγχος της μάθησης - Περιβαλλοντικές επιδράσεις στη γλωσσική ανάπτυξη 

2. Ψυχοκοινωνική ανάπτυξη κατά τη νηπιακή ηλικία - Τάση για αυτονομία και πρωτοβουλία - Αναπτυξιακή κρίση «αυτονομία ή αμφιβολία» - Αναπτυξιακή κρίση «πρωτοβουλία ή ενοχή» - Διαφοροποίηση του ρόλου του φύλου - Βιολογικός ρόλος του φύλου – Παιδικός ερωτισμός - Κοινωνικός ρόλος του φύλου - Ψυχολογικές διαδικασίες στη διαμόρφωση του ρόλου του φύλου - Σχέσεις με συνομηλίκους – παιδικό παιχνίδι - Αναπτυξιακές τάσεις στις διαπροσωπικές σχέσεις - Ατομικές διαφορές στην κοινωνική συμπεριφορά - Θεωρίες για το παιδικό παιχνίδι 

3. Παιδική επιθετικότητα - Παιδικοί φόβοι - Παιδική επιθετικότητα - Είναι εγγενής ή επίκτητη η επιθετικότητα; - Η επιθετικότητα ως ενδογενής αντίδραση - Η επιθετικότητα ως αποτέλεσμα παρεμπόδισης εμπρόθετης ενέργειας - Η επιθετικότητα ως αποτέλεσμα ενίσχυσης και μίμησης προτύπων - Αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της επιθετικότητας - Ποιοι έχουν επιθετικά παιδιά - Παιδικοί φόβοι - Υπάρχουν ενστικτώδεις φόβοι; - Τι φοβούνται τα παιδιά - Αναπτυξιακές τάσεις - Πώς δημιουργούνται οι παιδικοί φόβοι - Πώς να βοηθήσουμε το παιδί να αντιμετωπίσει τους φόβους του 

4. Επιδράσεις της οικογένειας - Εισαγωγικά σχόλια για τη μελέτη των επιδράσεων της οικογένειας - Λειτουργίες που επιτελεί η οικογένεια σε σχέση με το παιδί - Δυναμική αλληλεξάρτηση μεταξύ των μελών της οικογένειας - Μεθοδολογικές προσβάσεις στην έρευνα της οικογένειας - Ποια θέματα έχουν απασχολήσει τους μελετητές της οικογένειας - Ψυχοδυναμική της οικογένειας (Ι) - Κοινωνιολογικοί παράγοντες - Μέγεθος της οικογένειας - Σειρά γέννησης του παιδιού - Μορφωτικό-οικονομικό επίπεδο της οικογένειας- Ψυχοδυναμική της οικογένειας (ΙΙ) - Ψυχολογικοί παράγοντες - Διαστάσεις της ψυχοδυναμικής της οικογένειας - Στοργικοί γονείς - Απορριπτικοί γονείς - Διαλεκτικοί γονείς - Αυταρχικοί γονείς - Συνάφεια ανάμεσα στην ψυχοδυναμική της οικογένειας και στην προσωπικότητα του παιδιού

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 2,0,2 

Σκοπός - Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά το πέρας του συγκεκριμένου μαθήματος οι καταρτιζόμενοι/ες θα γνωρίζουν τα είδη φαρμάκων και τους τρόπους χορήγησής τους στις περιπτώσεις που είναι αναγκαία, αλλά και τους τρόπους πρόληψης των ατυχημάτων. Επιπλέον θα είναι ικανοί/ες να μπορούν να αντιμετωπίσουν κάθε οξεία κατάσταση που θα προκύψει σχετικά με την υγεία του παιδιού. Είναι μάθημα βασικής κατάρτισης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι/ες αποκτούν τις βασικές γνώσεις - ικανότητες - δεξιότητες για την ειδικότητά τους.

Περιεχόμενο του μαθήματος 

1. Γενικές οδηγίες για την παροχή πρώτων βοηθειών - φάρμακα και τρόπος χορήγησης - Κατηγορίες φαρμάκων - Γενικοί κανόνες χορήγησης - Χορήγηση φαρμάκων στα παιδιά - Τρόπος χορήγησης φαρμάκων - Ενέσεις - Επιδέσεις - Άσηπτη επίδεση - Πλύση και παροχέτευση των τραυμάτων - Θερμή – υγρή επίδεση/ Υγρή επίδεση με οινόπνευμα - Λουτρό τραύματος - Πρόχειρο φαρμακείο πρώτων βοηθειών 

2. Γενικές οδηγίες για την παροχή πρώτων βοηθειών στα παιδικά νοσήματα - Πυρετός και υποθερμία - Εμετοί των βρεφών – Κολικοί - Ακατάσχετη διάρροια - Αναφυλακτικό εξάνθημα 

3. Αναπνευστικό σύστημα - Ασφυξία - Τεχνητή αναπνοή 

4. Κυκλοφορικό σύστημα - Καρδιακή προσβολή - Καρδιακή ανακοπή - Παροξυντική ταχυκαρδία – Λιποθυμία - Καταπληξία 

5. Βλάβες του οργανισμού από φυσικά αίτια - Βλαβερές επιδράσεις από υψηλή θερμοκρασία (εγκαύματα, φωτοπληξία, θερμοπληξία, ηλίαση) - Βλαβερές επιδράσεις από χαμηλή θερμοκρασία (κρυοπαγήματα, κρυοπληξία) - Βλάβες από ηλεκτρική εκκένωση (ηλεκτροπληξία, κεραυνοπληξία) - Ατυχήματα από νερό (πνιγμός) 

6. Δηλητηριάσεις από τρόφιμα - Μικροβιακές τροφικές δηλητηριάσεις - Δηλητηριάσεις από δηλητηριώδη τροφή, από πρόσμιξη χημικών ουσιών στα τρόφιμα 

7. Δηλητηριάσεις από γεωργικά τρόφιμα και παρασιτοκτόνα - Γενικά μέτρα - Οργανοφωσφορικές ενώσεις - Οργανοχλωρισμένα εντομοκτόνα - Χαλκός/Αρσενικώδες νάτριο 

8. Δηλητηριάσεις από ζώα - Δήγματα φιδιών - Νυγμοί εντόμων - Δήγματα ιοβόλων ψαριών, μαλακίων κτλ 

9. Κακώσεις του οργανισμού - Γενικές οδηγίες - Μεταφορά τραυματία - Αιμορραγίες - Αιμορραγίες οργάνων (εγκεφάλου, ρινορραγία, ωτορραγία, αιμόπτυση, αιμορραγία στομάχου/ δωδεκαδάκτυλου) 

10. Τραυματικές κακώσεις - Θλάσεις - Αμυχές/Εκδορές - Κακώσεις αρθρώσεων - Κατάγματα 

11. Ειδικές κακώσεις - Κεφαλής, θώρακα, κοιλιάς, σπονδυλικής στήλης 

12. Διάφορες επείγουσες καταστάσεις - Αμυγδαλίτιδα - Άσθμα βρογχικό – Αϋπνία - Διαβητικό κώμα – Διάρροια – Δυσμηνόρροια - Έλκος πεπτικό – Εμετοί – Επιληψία – Θρομβοφλεβίτιδα – Κολικοί - Κόλο ευερέθιστο – Λόξυγκας - Οξεία επίσχεση ούρων - Ορονοσία και αναφυλαξία

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 2,0,2 

 Σκοπός - Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Με την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου μαθήματος οι καταρτιζόμενοι/ες θα κατανοούν τη νεογνική / παιδική ηλικία του ανθρώπου και τα πιθανά προβλήματα υγείας που μπορεί να προκύψουν σε αυτή. Οι καταρτιζόμενοι θα είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τις πιο συχνές παιδικές ασθένειες και θα έχουν αποκτήσει τις γνώσεις σχετικά με το πώς να εφαρμόζουν τις θεραπευτικές οδηγίες του γιατρού. Είναι μάθημα βασικής κατάρτισης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι αποκτούν τις βασικές γνώσεις - ικανότητες - δεξιότητες για την ειδικότητά τους. 

 Περιεχόμενο του μαθήματος 

1. ΝΕΟΓΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ - Στοιχεία Νεογνολογίας - Περίοδοι της ζωής του ατόμου - Ευρήματα από την πρώτη εξέταση του νεογνού - Στοιχεία από τη νευρολογική εξέταση και τις αισθήσεις - Νεογνά με προβλήματα υγείας - Εξέλιξη του νεογνού - Διάφορα άλλα στοιχεία νεογνού - Ίκτερος νεογνού - Λοιμώξεις (γενικά) - Οδοντοφυΐα 

2. ΔΙΑΤΡΟΦΗ - Διατροφή - Διατροφή με μητρικό γάλα, με αγελαδινό γάλα, μικτή διατροφή - Γενικά προβλήματα της διατροφής - Φυσική και τεχνητή διατροφή του νεογέννητου, του βρέφους, του νηπίου  

3. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΝΟΣΟΛΟΓΙΑΣ - Στοιχεία ανοσοβιολογίας - Εμβόλια - Λοιμώδη νοσήματα - Ιογενή (γρίπη, ιλαρά, ερυθρά, παρωτίτιδα, ανεμοβλογιά, πολιομυελίτιδα, ηπατίτιδα) - Μικροβιακά (διφθερίτιδα, τέτανος, κοκίτης, οστρακιά, μηνιγγίτιδα, σαλμονελλώσεις, παιδική φυματίωση) - Νοσήματα πεπτικού συστήματος - Νοσήματα αναπνευστικού συστήματος - Νοσήματα κυκλοφορικού συστήματος - Νοσήματα νευρικού συστήματος - Παθήσεις ενδοκρινών αδένων - Νοσήματα κολλαγόνου - Δερματικές παθήσεις