Κάθε εξάμηνο κατάρτισης περιλαμβάνει την περίοδο διεξαγωγής των μαθημάτων, σύμφωνα με τους Οδηγούς Κατάρτισης, καθώς και την περίοδο διεξαγωγής των τελικών εξετάσεων. Η κατάρτιση κάθε εξαμήνου είναι πλήρης, όταν έχουν συμπληρωθεί όλες οι προβλεπόμενες διδακτικές ώρες, όπως αυτές περιγράφονται στον Οδηγό Κατάρτισης κάθε ειδικότητας.

Πηγή: Δεκέμβριος 2021 - Νέος Κανονισμός Λειτουργίας Ι.Ε.Κ. 

Η φοίτηση στα Ι.Ε.Κ. είναι πέντε (5) συνολικά εξαμήνων, επιμερισμένη σε τέσσερα (4) εξάμηνα θεωρητικής και εργαστηριακής κατάρτισης συνολικής διάρκειας έως 1.200 διδακτικές ώρες ειδικότητας, σύμφωνα με τα εγκεκριμένα προγράμματα σπουδών και σε ένα εξάμηνο Πρακτικής Άσκησης ή Μαθητείας, συνολικής διάρκειας 960 ωρών.

Πηγή: Οδηγός Σπουδών ειδικότητας Ι.Ε.Κ. του Ν.4186/2013 

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 2,0,2 

Σκοπός – Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Το συγκεκριμένο μάθημα έχει ως σκοπό να εισάγει τους καταρτιζόμενους στις βασικές αρχές της κλινικής παθολογίας συγκεκριμένων ασθενειών που συσχετίζονται με τη διατροφή προκειμένου να κατανοήσουν καλύτερα τη διαιτητική αντιμετώπισή τους. Είναι δε μάθημα βασικής κατάρτισης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι αποκτούν τις βασικές γνώσεις - ικανότητες - δεξιότητες για την ειδικότητά τους. 

Περιεχόμενο του Μαθήματος: 

1. ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΙΜΑΤΟΣ 

  • Αναιμίες 
  • Ισχαιμική καρδιοπάθεια 
  • Ανοσοποιητικό σύστημα 

 2. ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΕΠΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ 

  • Οισοφαγίτιδα 
  • Γαστρίτιδα 
  • Πεπτικά έλκη 
  • Εντεροπάθεια από γλουτένη 
  • Ελκωτική κολίτιδα 
  • Νόσος του Crohn 
  • Ευερέθιστο παχύ έντερο 
  • Εκκολπωμάτωση του εντέρου 
  • Ηπατοπάθειες (Οξεία / Χρόνια, κίρρωση του ήπατος) 
  • Χολοκυστοπάθειες – Χολοκυστίτιδα – Χολολιθίαση 
  • Παγκρεατίτιδα (Οξεία / Χρόνια)

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 2,0,2 

Σκοπός – Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Το συγκεκριμένο μάθημα έχει ως σκοπό να εισάγει τους καταρτιζόμενους στις βασικές έννοιες της οργάνωσης και διοίκησης ενός διαιτολογικού χώρου προκειμένου να καταστούν ικανοί να αξιοποιήσουν τις αρχές αυτές στην καθημερινή λειτουργία επιχειρήσεων ή οργανισμών με το πέρας των σπουδών τους. Είναι δε μάθημα εξειδίκευσης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι αποκτούν τις ειδικές επαγγελματικές γνώσεις -ικανότητες- δεξιότητες για την ειδικότητά τους. 

Περιεχόμενο του Μαθήματος: 

  • Νομοθεσία διαιτολογικών χώρων και πολυδύναμων κέντρων 
  • Management των υπηρεσιών υγείας-Βασικές Αρχές-Λήψη αποφάσεων 
  • Δεξιότητες επιτυχούς μάνατζερ 
  • Μονάδες Διατροφής-Δομή συστήματος- Σχεδιασμός και λειτουργία μονάδων Διατροφής 
  • Οργάνωση και διοίκηση εμπορικών επιχειρήσεων − καταστημάτων 
  • Αρχές μάρκετινγκ υπηρεσιών 
  • Διοίκηση πωλήσεων 
  • Διοίκηση προσωπικού 
  • Ανάλυση κόστους 
  • Παραγωγικότητα 
  • Δομή και οργάνωση τμήματος Διατροφής 
  • Συστήματα διανομής γευμάτων 
  • Ασφάλεια τροφίμων-HACCP 
  • Ποιοτικός έλεγχος 
  • Εφαρμογή Management στην Διατροφή-Διαιτολογία σε διάφορους επαγγελματικούς χώρους

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 2,0,2 

Σκοπός – Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Το συγκεκριμένο μάθημα έχει ως σκοπό να εισάγει τους καταρτιζόμενους στις βασικές έννοιες της ειδικής διατροφής που θα πρέπει να ακολουθήσει ένας αθλητής ή ένας αθλούμενος για να μεγιστοποιήσει την απόδοσή του, προστατεύοντας παράλληλα την υγεία του προκειμένου να καταστούν ικανοί να αξιοποιήσουν τις γνώσεις αυτές υποστηρίζοντας επιχειρήσεις ή οργανισμούς που σχετίζονται με αυτόν τον χώρο. Είναι δε μάθημα εξειδίκευσης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι αποκτούν τις ειδικές επαγγελματικές γνώσεις -ικανότητες- δεξιότητες για την ειδικότητά τους. 

Περιεχόμενο του Μαθήματος: 

  • Ενέργεια και αθλητική απόδοση 
  • Υδατάνθρακες 
  • Πρωτεΐνη 
  • Λίπος 
  • Βιταμίνες και ανόργανα συστατικά 
  • Υγρά-Ενυδάτωση αθλητή 
  • Αθλητικά Συμπληρώματα 
  • Βάρος αθλητή και διατροφικές απαιτήσεις αθλήματος 
  • Η αθλήτρια 
  • Ο νεαρός αθλητής 
  • Ο χορτοφάγος αθλητής
  • Πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την άσκηση 
  • Διατροφή Υψηλού Ανταγωνιστικού Επιπέδου
  • Διατροφή κατά άθλημα

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 2,0,2 

Σκοπός – Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Το συγκεκριμένο μάθημα έχει ως σκοπό να εισάγει τους καταρτιζόμενους στις βασικές αρχές της φαρμακολογικής αντιμετώπισης κάθε παθολογικής κατάστασης προκειμένου να καταστούν ικανοί να αξιοποιήσουν τις αρχές αυτές στην καλύτερη κατανόηση των βασικών σημείων της ειδικότητας και να ανταπεξέλθουν στις υψηλές απαιτήσεις του τομέα της υγείας. Είναι δε μάθημα βασικής κατάρτισης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι αποκτούν τις βασικές γνώσεις - ικανότητες - δεξιότητες για την ειδικότητά τους. 

Περιεχόμενο του Μαθήματος: 

1. ΓΕΝΙΚΗ ΦΑΡΜΑΚΟΛΟΓΙΑ 
  • Φάρμακα: προέλευση, μορφές φαρμάκων − σκευάσματα, ονομασίες, δόσεις, συνταγές 
  • Τρόπος αντίδρασης των φαρμάκων
    • Γενικά 
    • Θεωρία των υποδοχέων 
    • Δεσμοί φαρμάκων − υποδοχέων 
    • Σχέση δομής − δράσης 
    • Ανταγωνισμός 
  • Φάρμακα: απορρόφηση, διανομή (κατανομή), αποθήκευση, μεταβολισμός, αποβολή (απέκκριση) 
  • Παράγοντες που επηρεάζουν την ενέργεια ενός φαρμάκου 
    • Γενικά 
    • Ατομική ευαισθησία 
    • Ιδιοσυγκρασία 
    • Υπερευαισθησία (αλλεργία) 
    • Συνύπαρξη άλλης ασθένειας 
    • Η ηλικία και το βάρος 
    • Αθροιστική / Δυναμική συνέργεια φαρμάκων 
    • Αντοχή 
    • Εξάρτηση (εθισμός). 
 2. ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΦΑΡΜΑΚΟΛΟΓΙΑ 
  • Φάρμακα του αυτόνομου νευρικού συστήματος 
    • Γενικά 
    • Φάρμακα του συμπαθητικού / παρασυμπαθητικού 
    • Αντιυπερτασικά φάρμακα 
    • Μυοχαλαρωτικά φάρμακα 
  • Φάρμακα του κεντρικού νευρικού συστήματος (ΚΝΣ) 
    • Νευρομεταβιβαστικές ουσίες του ΚΝΣ 
    • Υπνωτικά φάρμακα 
    • Ψυχοφάρμακα 
    • Ψευδαισθησιογόνα 
    • Αντιεπιληπτικά φάρμακα 
    • Γενικά / τοπικά αναισθητικά φάρμακα - Αναλγητικά (παυσίπονα) φάρμακα - Διεγερτικά (του ΚΝΣ) φάρμακα ή ψυχοδιεγερτικά 
  • Φάρμακα του ενδοκρινικού συστήματος 
    • Γενικά 
    • Υπόφυση 
    • Θυρεοειδής 
    • Παραθυρεοειδείς αδένες 
    • Πάγκρεας 
    • Επινεφρίδια 
    • Όρχεις / Ωοθήκες 
    • Θηλασμός 
  • Φάρμακα του καρδιαγγειακού συστήματος 
    • Γενικά 
    • Καρδιοτονωτικά φάρμακα 
    • Αντιαρρυθμικά φάρμακα 
    • Αντιστηθαγχικά φάρμακα 
  • Φάρμακα του πεπτικού συστήματος (Γενικά − Φάρμακα που δρουν στο στομάχι / στο έντερο) 
  • Φάρμακα του ουροποιητικού συστήματος (Γενικά − Διουρητικά φάρμακα) 
  • Φάρμακα του αιμοποιητικού συστήματος (Γενικά − Αντιαναιμικά φάρμακα −Αντιπηκτικά φάρμακα) 
  • Ανοσολογικό σύστημα 
    • Γενικά − Ανοσολογικός μηχανισμός 
    • Φλεγμονή 
    • Οροί και εμβόλια 
  • Αντισταμινικά και αντισεροτονικά φάρμακα 
    • Ισταμίνη − Αντιισταμινικά φάρμακα 
    • Σεροτονίνη − Αντισεροτονικά φάρμακα 
  • Αντιμικροβιακά − χημειοθεραπευτικά φάρμακα 
    • Γενικά 
    • Σουλφοναμίδες 
    • Αντιβιοτικά 
    • Φάρμακα κατά των ιών 
    • Ανθελονοσιακά φάρμακα 
    • Χημειοθεραπευτικά 
  • Αντισηπτικά − Απολυμαντικά φάρμακα (Γενικά − Φυσικά και χημικά μέσα αντισηψίας)

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 3,0,3 

Σκοπός – Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Το συγκεκριμένο μάθημα έχει ως σκοπό να αποκτήσει ο καταρτιζόμενος τις απαιτούμενες βασικές αρχές κλινικής διατροφής ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει στις υψηλές απαιτήσεις του τομέα της υγείας. Είναι δε μάθημα εξειδίκευσης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι αποκτούν τις ειδικές επαγγελματικές γνώσεις -ικανότητες- δεξιότητες για την ειδικότητά τους. 

Περιεχόμενο του Μαθήματος: 

  • Εντερική και παρεντερική διατροφή 
    • Η διατροφική θεραπευτική υποστήριξη ως απαραίτητο στοιχείο στη φροντίδα του ασθενούς 
    • Καθορίζοντας το Διατροφικό Κίνδυνο 
    • Τύποι Διατροφικής Υποστήριξης - Εντερική σίτιση 
    • Παρεντερική σίτιση 
  • Μεταβολικό Σύνδρομο 
  • Υπέρταση 
  • Καρκίνος 
  • HIV 
  • Τροφική αλλεργία και δυσανεξία 
  • Οστεοπόρωση-Οστεοπενία 
  • Διατροφή σε ασθενείς εμπύρετους, με τραύματα − εγκαύματα, μετά από χειρουργικές επεμβάσεις (μεταβολικές αντιδράσεις του οργανισμού, απαιτήσεις σε ενέργεια και θρεπτικές ουσίες, διαιτητική αντιμετώπιση) 
  • Σύγχρονα μοντέλα προαγωγής υγείας και ο ρόλος τους

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 2,0,2 

Σκοπός – Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Το συγκεκριμένο μάθημα έχει ως σκοπό να γνωρίσει ο καταρτιζόμενος τις βασικές αρχές τρόπου επικοινωνίας, ενθάρρυνσης και ψυχολογικής υποστήριξης του πελάτη προκειμένου ο τελευταίος να εφαρμόσει όσο πιο πιστά το διαιτολόγιο που του προτείνεται. Είναι δε μάθημα βασικής κατάρτισης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι αποκτούν τις βασικές γνώσεις - ικανότητες - δεξιότητες για την ειδικότητά τους. 

Περιεχόμενο του Μαθήματος: 

• Ο ρόλος του διαιτολόγου στη ψυχολογία 

• Θεωρίες αλλαγής διατροφικής συμπεριφοράς 

 • Αξιολόγηση ετοιμότητας 

• Στρατηγική στις διαπροσωπικές σχέσεις διαιτολόγου − ασθενούς 

 • Θεραπευτικές συμβουλευτικές προσεγγίσεις στην αλλαγή διαιτητικής συμπεριφοράς 

• Η συνέντευξη του ασθενούς 

• Ενεργητική ακρόαση 

• Γνωσιακή-Συμπεριφοριστική θεραπεία 

• Επικοινωνία κατά τη συνεδρία: Γλωσσικά − Μη γλωσσικά μηνύματα (σημασία − μέσα − μορφές) 

• Απόκτηση εμπιστοσύνης • Προβλήματα προσαρμογής − Ψυχική υγεία του ασθενούς 

 • Φυσιολογική / προβληματική συμπεριφορά

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 0,4,4 

Σκοπός – Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Το συγκεκριμένο μάθημα έχει ως σκοπό να εξοικειωθούν οι καταρτιζόμενοι με την κουζίνα και τις συνταγές διαφόρων λαών, να ασκηθούν στην παρασκευή τροφίμων ειδικών διαιτολογίων, προκειμένου να καταστούν ικανοί να αξιοποιήσουν τις αρχές αυτές στην καθημερινή λειτουργία επιχειρήσεων ή οργανισμών που σχετίζονται με τον χώρο παρασκευής τροφίμων και εξειδικευμένων διαιτολογίων με το πέρας των σπουδών τους. Είναι δε μάθημα εξειδικευμένης κατάρτισης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι αποκτούν εξειδικευμένες γνώσεις - ικανότητες - δεξιότητες για την ειδικότητά τους. 

Περιεχόμενο του Μαθήματος: 

  • Γεωγραφία της διατροφής 
    • Εξοικείωση με πρώτες ύλες και συνταγές διαφόρων λαών λ.χ. δυτική, αραβική, αφρικανική, ασιατική κουζίνα. 
    • Ελληνική κουζίνα 
  • Συνταγές (light) / διαιτολόγιο για αδυνάτισμα (υποθερμιδικό) 
  • Συνταγές για Διαιτολόγιο διαβητικού με γλυκαντικά / με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη 
  • Συνταγές για διαιτολόγιο υπέρτασης 
  • Συνταγές ελεύθερες σε γλουτένη / διαιτολόγιο για ασθενείς με κοιλιοκάκη 
  • Συνταγές για διαιτολόγιο χαμηλό σε λιπαρά (40γρ) 
  • Χρήση λαδιού μέσης αλύσου (Mct oil) στο μαγείρεμα 
  • Συνταγές / Διαιτολόγιο με περιορισμένη πρωτεΐνη 
  • Συνταγές για διαιτολόγιο χαμηλού υπολείμματος 
  • Συνταγές για διαιτολόγιο με περιορισμό στο νάτριο 
  • Παρασκευές σε ειδικές νοσοκομειακές δίαιτες

Ώρες μαθήματος/εβδομάδα (Θ, Ε, Σ): 0,3,3 

Σκοπός – Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Σκοπός του μαθήματος «Πρακτική Εφαρμογή στην ειδικότητα» είναι να βοηθήσει τους καταρτιζόμενους να κατανοήσουν στην πράξη και να αποκτήσουν σαφή αντίληψη του περιεχομένου της έννοιας «Διατροφή και Διαιτολογία» και του περιβάλλοντος στο οποίο αυτή δραστηριοποιείται. Να κατανοήσουν την σπουδαιότητα της λειτουργίας, οργάνωσης και διοίκησης ενός διαιτολογικού χώρου και να μπορούν να επιλύουν απλά και συχνά προβλήματα όπως αντιμετωπίζονται καθημερινά από «Στελέχη Διατροφής και Διαιτολογίας» πρώτης γραμμής. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος της πρακτικής εφαρμογής της ειδικότητας ο σπουδαστής θα είναι πιο εξοικειωμένος με το επιχειρησιακό περιβάλλον στο οποίο θα εργαστεί. 

Στόχος του μαθήματος είναι η καλύτερη εμπέδωση της θεωρητικής κατάρτισης και η απόκτηση δεξιοτήτων για την αξιόπιστη άσκηση του επαγγέλματος του καταρτιζόμενου. Περιλαμβάνει ποικιλία εκπαιδευτικών προσεγγίσεων όπως διαλέξεις, παρουσιάσεις, παιχνίδια ρόλων (role play), προσομοιώσεις, μάθηση που βασίζεται σε προβλήματα, εποπτικά μέσα, συζήτηση , βιωματική μάθηση, και διεπιστημονική προσέγγιση με διαλέξεις από επαγγελματίες του χώρου της Διαιτολογίας Διατροφής. Για την πρακτική εφαρμογή στην ειδικότητα προτείνεται επίσης ανάθεση εκπόνησης εργασιών από τον υπεύθυνο/η καθηγητή /τρια είτε υπό τη μορφή σχεδίου (project) είτε υπό τη μορφή μελέτης περίπτωσης (case study). Οι σπουδαστές θα εξετάζουν πραγματικά θέματα - προβλήματα από τον επαγγελματικό χώρο, και θα παρουσιάζουν τα συμπεράσματά τους με τη χρήση Ms PowerPoint ή άλλου προγράμματος παρουσίασης. 

Επιπλέον μια ενότητα των εργαστηριακών παραδόσεων θα στοχεύει στον προγραμματισμό της σταδιοδρομίας των σπουδαστών μέσα από απλές εφαρμογές διαχείρισης χρόνου, σύνταξης βιογραφικού σημειώματος κ.ά. Προτείνονται επίσης εκπαιδευτικές επισκέψεις σε επιχειρήσεις διαφορετικών κλάδων καθώς και σε αντίστοιχους οργανισμούς του τομέα της υγείας, νοσοκομεία, επιστημονικές εταιρείες ή συνέδρια διατροφής και διαιτολογίας. 

Η πρακτική εφαρμογή στην ειδικότητα αφορά σε ανάθεση εργασίας Δ΄ εξαμήνου με σκοπό την έμπρακτη χρήση και τον εμπλουτισμό των γνώσεων που αποκόμισε ο σπουδαστής σε κάθε εξάμηνο. Η εργασία παραδίδεται στο τέλος του εξαμήνου και μπορεί να έχει τη μορφή γραπτού κειμένου ή έργου – κατασκευής. Ο υπεύθυνος καθηγητής εποπτεύει τη διαδικασία και διευκολύνει τον σπουδαστή παρέχοντας πηγές αλλά και διευκρινίσεις σχετικές με το θέμα και τη μορφή της εργασίας. Είναι δε μάθημα εξειδίκευσης με το οποίο οι καταρτιζόμενοι αποκτούν και εφαρμόζουν τις ειδικές επαγγελματικές γνώσεις -ικανότητεςδεξιότητες για την ειδικότητά τους. 

Ενδεικτικές θεματικές ενότητες για την εκπόνηση εργασιών είναι οι εξής : 

  • Μελέτη περίπτωσης (case study) Λειτουργία διαιτολογικού γραφείου. Οργάνωση και διαχείριση. Αρχεία πελατών και διαιτολόγου. 
  • Μελέτη περίπτωσης (case study) Ανάλυση οργανωτικής δομής διαιτολογικού τμήματος νοσοκομείου. 
  • Ειδικές / Νοσοκομειακές δίαιτες (εφαρμογή στην πράξη, παρασκευή και διάθεση, πρακτικά προβλήματα). 
  • Παρασκευή σκευασμάτων/συνταγών Εντερικής διατροφής 
  • Μελέτη περίπτωσης (case study) Εφαρμογή HACCP σε μια επιχείρηση παραγωγής και επεξεργασίας τροφίμων. 
  • Μελέτη περίπτωσης (case study) Παχυσαρκία και Θεωρίες αλλαγής διατροφικής συμπεριφοράς
  • Μελέτη περίπτωσης (case study) Διατροφή Υψηλού Ανταγωνιστικού Επιπέδου αθλητή ή αθλήτριας 
  • Συμπληρώματα Διατροφής - Εργογόνα βοηθήματα (κριτική ανάλυση) 
  • Μελέτη περίπτωσης (case study) Αθλητικά ποτά (προδιαγραφές, ανάπτυξη και σχεδιασμός προϊόντων)